Livechat en chatbots: hype of must

Met een chatbot verbeter je de online ervaring die je bezoekers hebben met je website. En dat draagt bij aan een sterke ‘digital experience’. Maar heb je nu de boot gemist of kan je er nog altijd opspringen? En hoe komt livechat er bij kijken? Dat ontdek je hier.

Chatbot lange hype of must

Chatbots vandaag

De meeste chatbots die je vandaag tegenkomt, zijn nog niet intelligent. Een succesvolle chatbot maken vraagt tenslotte een kwalitatieve technische oplossing én aandacht tijdens en nadat het project live gaat. Denk maar aan training, een sterke dialoog designen, de verwachtingen van de bezoeker in kaart brengen en de juiste tone of voice gebruiken. 

Toch bestaan er goed uitgewerkte, intelligente en sterke chatbots. Kijk maar naar Alexa, Google Assistant en Siri. Maar niet elke website heeft zo een complexe chatbot nodig. Want ook met een eenvoudige chatbot kan je volgende voordelen behalen:

  • meer return on investment
  • hogere sales pipelines
  • meer conversie van leads naar nieuwe klanten

Drie soorten chatbots

  1. Livechat

    Een live chat heeft als voordeel dat je chatbot een “human touch” heeft. Bezoekers praten graag met een medewerker die hen vlot de antwoorden geeft waarnaar ze zoeken. Er is wel een belangrijke voorwaarde. Je moet binnen 5 minuten reageren. En hoe sneller je je reageert, hoe meer tevreden je bezoeker is en hoe gemakkelijker die converteert.
     

  2. Livechat met chatbot

    Soms kan je niet meteen reageren. Dan is een bot de oplossing. Die verwelkomt de bezoeker automatisch van zodra die het chatvenster opent of een vraag stelt. Zo help je je bezoekers onmiddellijk, hou je hem/haar geëngageerd en behaal je makkelijker conversies.
     

  3. AI chatbot

    En als laatste zijn er de Artificiële intelligente chatbots. Voordat die volledige gesprekken met bezoekers voeren, moeten ze alle informatie van het bedrijf, zijn producten en de vragen van bezoekers leren. Eenmaal de chatbot dat allemaal heeft geleerd, voert het uitgebreide gesprekken met bezoekers en functioneert het als een deel van het sales-team.

De chatbot van EntityOne

EntityOne heeft ook een Chatbot ”Benny de hamster”, een chatbot zoals de eerste soort. Een medewerker beantwoord vragen van bezoekers, met Benny die je automatisch verwelkomt wanneer je het chatvenster opent. Dit is een goede manier om bezoekers efficiënt te helpen.

De enige vereiste is dat een medewerker beschikbaar is. Daarom verbeteren we onze chatbot met een decision tree. Die maakt het voor bezoekers mogelijk zelf vragen te stellen en antwoord te ontvangen volgens het scenario te volgen dat we zullen opstellen.

Het verbetert de productiviteit van onze werknemers en helpt bezoekers efficiënt antwoorden te vinden voor hun vragen

Chatbots als meerwaarde

Misschien zijn chatbots een trend die na verloop van tijd plaats zal moeten maken voor een betere soort van communicatie. Maar aangezien dat er bewijzen zijn dat de werking en opbrengsten van een bedrijf op een positieve manier beïnvloed worden door het gebruik van chatbots vinden we het zeker de moeite om een live chat of chatbot te laten ontwikkelen voor je website. Test het uit en je zal zien dat het een meerwaarde betekent voor je bedrijf.

Eens chatten over chatbots en de impact op je bedrijf?